© Sauna de Bron

Meerweg 22

9482 TE Tynaarlo

Op de grens van Drenthe & Groningen

© Sauna de Bron

Meerweg 22

9482 TE Tynaarlo

Op de grens van Drenthe & Groningen

maandag t/m vrijdag 11:00-22:30

zaterdag 13:00-22:30

zondag gesloten

Gesloten >>

Please reload

Recente berichten

Rondje sauna in stappen

Bron: Healthylives.nl

 

Het is belangrijk de verschillende stappen in de goede volgorde te doorlopen.

  • Douchen

  • Afdrogen

  • Warm voetbad

  • Sauna

  • Afkoelen

  • Warm voetenbad

  • Koelen

  • Rust

  • Nieuw rondje

 

1. Douchen
Naar de sauna ga je niet met lege, maar ook niet met een volle maag. Het is zinvol om aan het begin nog even gebruik van het toilet te maken. Hierdoor zult u beter van het saunabad kunnen genieten. Na het toilet maak je gebruik van een warme douche om vervolgens schoon en voorverwarmd aan het saunabad te beginnen.

 

2. Afdrogen
Droogt u zich goed af want een droge huid transpireert beter.

 

3. Warm voetbad
Ook een warm voetbad vóór de sauna stimuleert het transpireren.

 

4. Sauna
In de sauna dient u op een badlaken te liggen dat groot genoeg is voor uw hele Iichaam. Intensief transpireren is beter dan wat minder gedurende langere tijd. Daarom kunt u het best plaatsnemen op de middelste of de hoogste bank, liefst liggend of zittend met de voeten op zit-niveau en daar maximaal een kwartier blijven.

Hierbij kunt u het best op uw eigen gevoel afgaan. Liggend voelt u de warmte aangenaam gelijkmatig. De laatste twee minuten kunt u echter beter gaan zitten, bij voorkeur op de onderste plank. Hierdoor went uw bloedsomloop aan de verticale houding en zal het bloed, als u opstaat, niet naar de benen zakken.

 

5. Afkoelen
Als u uit de saunacabine komt, gaat u eerst de buitenlucht in voor een luchtbad. Uw lichaam heeft nu zuurstof nodig en de buitenlucht koelt de longen af. Afkoelen kunt verder ook doe met de Kneipp-slang of de stortdouche. Voordat u gebruik maakt van het koude dompelbad, moet u in ieder geval eerst zweet afspoelen. Bij hoge bloeddruk kunt u het koudwaterbad beter achterwege laten.

 

6. Warm voetenbad
In aansluiting op de afkoeling neemt u een warm voetenbad. Uw lichaam zal hierdoor van top tot teen behaagelijk opwarmen.

 

7. Koelen
Herhaalde koudwatertoepassingen trainen uw hart- en vaatsysteem en verbeteren uw weerstand.

 

8. Rust
Een aansluitende rustpauze van circa 15 minuten zal hierna ontspanning bewerkstelligen en u het gevoel geven weer helemaal bij te komen.

 

9. Nieuw rondje
De volgende saunarondes ondergaat u op dezelfde manier als het eerste, alleen hoeft u zich niet telkens weer warm te douchen. Belangrijk drink tussendoor voldoende!

 

 

 

 

Please reload

Please reload

Archief